Statul ia imobile, apoi le restituie, după rectificările proiectelor greșite. Aproape 2.000 de proprietari din Dâmbovița sunt expropriați, înainte de a se reface proiectul de modernizare a DN 71.
Statul ar trebui să scoată Drumurile Naționale din localități, prin artere ocolitoare – și ar vrea, conform declarațiilor reprezentanților Guvernului, dar în ultimii ani nu au fost suficienți bani pentru a construi de la zero drumuri noi. Astfel, s-a luat decizia să se acceseze fondurile europene pentru proiecte de modernizare a celor existente. Doar că modernizarea presupune demolarea mai multor case din localitățile prin care trec DN-urile, pentru a se respecta standardele actuale ale drumurilor, chiar dacă se încalcă standardele construcțiilor civile. Pe DN 71 Târgoviște-Sinaia e aceeași situație, acum, dar Ministerul Transporturilor a-nceput deja să refacă proiectul, după ce s-a aflat că ar urma să fie demolate zone extinse de patrimoniu. Secretarul de
Ionuț Săvoiu explică de ce nu s-a anulat hotărârea de guvern pentru exproprieri și cum se reface proiectul.
Pe tronsonul Aninoasa-Sinaia al DN 71 se fac 1.849 de exproprieri, conform Hotărârii de Guvern nr. 1588 din 12 decembrie 2024, dar reprezentanții Ministerului Transporturilor au declarat, oficial, că i-au cerut proiectantului (Consitrans) să modifice proiectul. Hotărârea de Guvern a fost atacată, în instanță, însă până la o hotărâre judecătorească nu s-a decis suspendarea, astfel încât merg mai departe procedurile de expropriere. După ce se va da altă hotărâre de guvern, pentru o listă mai scurtă de exproprieri, se vor pierde părți din imobilele aflate deja pe lista HG 1588, dar statul le va restitui, conform următoarei HG, probabil în luna iulie, conform declarațiilor secretarului de stat Ionuț Săvoiu.
Diana Scarlat: Ce se întâmplă în momentul acesta, în procedura de expropriere, după ce i-ați cerut proiectantului să refacă proiectul? În ce stadiu este lucrarea?
Ionuț Săvoiu : Între Aninoasa și Pucioasa nu sunt probleme. Proiectul merge înainte, pe această porțiune. Hotărârea de Guvern este dată, dar este vorba despre o modificare a HG care se va face, însă nu se poate face decât pe baza unui proiect tehnic aprobat. Am verificat la proiectant și toată lumea este conștientă de problemele semnalate, iar pe zona de conservare a patrimoniului vor fi găsite soluții de modificare în ceea ce privește limita de expropriere, în așa fel încât să nu fie afectate monumente. Prin documentațiile de urbanism, în anumite zone, unde sunt case cu valoare de patrimoniu se delimitează mai multe zone protejate. În acest moment sunt trimise aceste documente de la Direcția de Cultură a CJ Dâmbovița către proiectant, pentru a se ține cont de zonele protejate. Aceste limite revizuite vor sta la baza Hotărârii de Guvern de modificare a listei de exproprieri.
Diana Scarlat: Ce trebuie să știe oamenii din aceste localități, în legătură cu situația în care sunt puși deja? Partea de procedură juridică merge în continuare.
Ionuț Săvoiu: Cred că e foarte important să știe că va exista o HG de modificare, că nu se vor emite autorizații de construire în intravilanele acestor localități. Nu vor începe lucrările până nu se reglementează problema și din punct de vedere juridic. Soluțiile găsite de proiectant vor avea grijă să nu se demoleze locuințe, să nu se modifice garduri acolo unde există zone de conservare a patrimoniului.
Diana Scarlat: Am văzut o zonă în care se fac exproprieri și pe drumuri laterale, deși nu sunt suprafețe cu ieșire la DN 71.
Ionuț Săvoiu : Nu vor exista exproprieri pe drumurile laterale, dar pe 20 de metri vor fi făcute lucrări de reabilitare, pentru că fac parte din proiect. Așa sunt normativele, pentru a asigura racordul cu Drumul Național. Pot să mă pronunț doar dacă văd speța.
Diana Scarlat: Ce se va întâmpla după expropriere, dacă ulterior se va emite altă Hotărâre de Guvern? Până la următoarea HG, aceste exproprieri se vor face deja.
Ionuț Săvoiu : Acele suprafețe vor fi restituite, prin viitoarea HG și prin decizii.
Diana Scarlat: Care e orizontul de timp?
Ionuț Săvoiu: Am estimat, dar ține foarte mult de seriozitatea celor care refac proiectul, să ne încadrăm într-un orizont de timp de 3-6 luni. Oricum nu se va lucra în această perioadă. Suntem într-o situație tranzitorie de la cea de astăzi până la cea care va fi revizuită. Ținând cont de cât de avansate sunt discuțiile cu proiectantul, există șanse ca în 6 luni deja să avem o variantă revizuită a HG care va intra în dezbatere publică. Toată lumea va fi mult mai precaută, la analiza documentației, pentru emiterea HG.
Diana Scarlat: Cât timp durează procedura de transparență?
Ionuț Săvoiu : Există un termen limită de 10 zile. M-am angajat personal că voi contribui în mod activ la promovarea dezbaterii publice, după tot ce s-a întâmplat până acum. Proiectul de Hotărâre de Guvern trebuie să fie adus la cunoștința celor din zonele vizate.
Diana Scarlat: Ca orizont de timp, ar însemna că în luna iunie sau în iulie va exista următoarea Hotărâre de Guvern. Înseamnă că abia atunci se vor retroceda porțiunile expropriate?
Ionuț Săvoiu : Până la publicarea în Monitorul Oficial, va fi o perioadă de timp în care putem să verificăm noua formă a proiectului. Noi nu vorbim de întregul proiect. Sunt cel puțin 20 de kilometri în zona de munte, sunt părți care nu fac obiectul revizuirii.
Diana Scarlat: Ce porțiuni din acest drum fac parte din obiectul revizuirii?
Ionuț Săvoiu : Sunt, probabil, 100-200 de garduri care se modifică, în acele zone intravilane, sunt zone în care proiectul se va implementa întocmai. Obiectul revizuirii se referă la intravilanul comunei Moțăieni, cel al orașului Fieni, cel al satului Dealu Mare, cel al comunei Pietroșița și cel al comunei Moroeni, cu satele Moroeni și Glod.
Diana Scarlat: Ce se întâmplă cu oamenii de la Glod?
Ionuț Săvoiu: Nici astăzi nu sunt probleme în acea zonă. Proiectantul a ținut cont de situația de acolo. Sunt câteva construcții pe un pod care trebuie să fie reabilitat. Acolo așteptăm proiectantul să vedem soluția finală a proiectului tehnic. Cu certitudine, vom avea o soluție care ține de specificul local.
Diana Scarlat: Soluția ar fi drumurile ocolitoare? Știu că sunteți de acord cu scoaterea DN-urilor din localități.
Ionuț Săvoiu : Drumurile ocolitoare nu fac obiectul acestui proiect la care se lucrează de 15 ani, dar, dacă vă uitați pe pagina mea de deputat, veți vedea că încă din anul 2013, când a avut loc un accident rutier teribil, pe Drumul Național către Moldova, eu am propus de atunci Guvernului un program de scoatere a porțiunilor de Drum Național din localitățile rurale. În acest proiect e vorba despre modernizarea DN 71, în timp ce drumurile ocolitoare înseamnă alte investiții. Dar avem foarte multe proiecte în parteneriat cu autoritățile locale, municipale și județene, pentru a construi și drumuri ocolitoare.
Diana Scarlat: Cine s-a opus construirii acestor drumuri ocolitoare, în ultimii 15 ani?
Ionuț Săvoiu: Nu cred că s-a opus nimeni, dar este vorba despre capacitate financiară, de fonduri insuficiente pentru a susține un astfel de program major pentru Românie. Chiar astăzi am discutat o soluție de amenajare a unei intersecții în Fieni, pentru că urmăresc metru cu metru acest proiect. Am propus amenajarea unei intersecții în zona de sud a orașului Fieni, către Runcu, pentru a scoate o mare parte din traficul din orașul Fieni, iar o altă intersecție se poate amenaja în zona de nord a orașului, pentru a se asigura reducerea traficului în zona centrală. Inclusiv Pietroșița și Moroeni pot avea astfel de soluții pentru reducerea traficului. Există și perspectiva unui alt drum, pe patru benzi, pentru a muta mare parte din trafic de pe DN 71, din localitățile din nordul județului Dâmbovița, pe acest drum.
Probleme juridice cu semnul întrebării
După modernizarea Drumului Național 71, cu cele 1.849 de exproprieri actuale, regimul de viteză nu crește, în interiorul localităților, dar prin lărgirea acostamentului și prin construirea rigolelor și a trotuarelor se ajunge la demolarea gardurilor sau chiar a caselor.
Ca să fie cât mai eficient, statul a modificat succesiv legislația, ca să nu dea nici despăgubiri sau să le ofere sume derizorii proprietarilor lăsați fără case.
După fiecare astfel de proiect, oamenii trebuie să se lupte cu statul în instanțele de judecată, pentru a-și recupera paguba. Chiar dacă instanțele de judecată au dat câștig de cauză expropriaților, pentru a li se acorda, în cele din urmă, justa și prealabila despăgubire, cum prevede Art. 44 din Constituția României, mai ales după deciziile date în acest sens de ÎCCJ și CCR, în 2021-2022, CNAIR continuă să aplice parțial legislația referitoare la exproprieri, doar cu o parte din Legea 255/2010, în defavoarea proprietarilor, ignorând inclusiv deciziile ÎCCJ și CCR la care ulterior revine fiecare instanță.
Decontul îl face tot statul, în final, plătind și cheltuieli de judecată. Specialiștii în contencios administrativ se întreabă, încă din 2022, de ce statul merge mai departe cu aceste proceduri și pe cine ajută, având în vedere haosul pe care îl creează și rectificările plătite din bani publici, uneori pe sume foarte mari.
Instituția Avocatului Poporului ar putea interveni în această speță, inclusiv pentru a elimina părțile abuzive din aplicarea Legii 255/2010, pentru a se elimina aceste probleme juridice create de exproprierile impuse de CNAIR. Până atunci, fiecare proprietar trebuie să se apere singur, în instanță.