1.3 C
Dâmboviţa
5 februarie, 2025

Dorel de la Transporturi lovește din nou: scrisori de infarct pentru 2.000 de familii. Proiectul DN 71 se reface, dar deciziile vechi de expropriere s-au trimis deja

Una au promis și alta au făcut. Ministerul Transporturilor este într-un haos de neimaginat, dar nu se ia nicio măsură pentru a fi trași la răspundere cei care greșesc grav.

După ce s-a constatat că este greșit totalmente proiectul de „Modernizare DN 71 Târgoviște-Sinaia” pe porțiunea Aninoasa-Sinaia, de vinerea trecută s-a început lucrul la refacerea proiectului. Lista de exproprieri se va reface și ea. Dar cei de pe lista inițială de expropriere s-au trezit deja cu notificări, pentru că directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri – DRDP București a suferit de exces de zel și le-a trimis la Poștă de pe 8 ianuarie, cu două săptămâni înainte de termenul prevăzut de lege pentru contestație. Procesele au început în

, ceea ce blochează proiectul, dar nimeni nu a ținut cont de asta.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, l-a delegat pe secretarul de stat Ionuț Săvoiu să repare greșelile enorme ale proiectului DN 71 pe porțiunea Aninoasa-Sinaia. Am fost invitată la discuții, la Ministerul Transporturilor, vineri, 10 ianuarie, când domnul secretar de stat a dat asigurări că nu se vor trimite notificările de expropriere, pentru că se reface proiectul.

De ieri au început să primească notificările cei aproape 2.000 de proprietari de pe lista greșită de exproprieri pentru proiectul de infrastructură care chiar acum se reface, urmând să fie stabilită altă listă de exproprieri.

Ieri, la Ministerul Transporturilor, nu înțelegea nimeni de ce au fost trimise notificările către persoanele care deja nu mai sunt vizate de aceste lucrări. După ce au mers din birou în birou, să afle de ce s-a ajuns la această situație, a venit și răspunsul: DRDP București le-a trimis pe 8 ianuarie, deși termenul de depunere a contestațiilor era pe 14 ianuarie și abia apoi ar fi trebuit să se pună la Poștă notificările.

Iresponsabilitate dusă la extrem

Astfel, din cauza excesului de zel al celor de la DRDP București, s-a produs un haos și mai mare decât cel inițial, după ce deja se pregătea finalizarea refacerii proiectului în baza căruia fusese emisă HG 1588/2024 pentru exproprieri. Toate promisiunile de bună credință ale reprezentanților Ministerului Transportului s-au dovedit neadevărate, din momentul în care a ajuns prima notificare la primul proprietar. Iar întâmplarea a făcut ca aceeași persoană – care locuiește în București și deține o casă în zona de monumente istorice de la Pietroșița, în județul Dâmbovița – să primească simultan notificarea de expropriere și citația la Curtea de Apel unde deja e pe rol contestația exproprierii, ceea ce ar fi trebuit să blocheze transmiterea notificărilor, până la hotărârea instanței.

Absolut nimic din prevederile legale nu s-a respectat, nu doar promisiunile reprezentanților Ministerului Transporturilor au fost încălcate. Nu se ține cont nici de proceduri, nici de faptul că MT recunoaște că proiectul e greșit și deja se rectifică erorile, nici de faptul că s-au folosit documente vechi, neactualizate, sau că s-a trecut cu liniile de tăiere peste case și mai ales peste zonele de patrimoniu.

Erorile sunt recunoscute de decidenți

Se știe deja, la Ministerul Transporturilor, că cele două firme private care au fost plătite de CNAIR și DRDP București pentru a desena greșit planșele în baza cărora s-au stabilit exproprierile au folosit un Studiu de Fezabilitate vechi, greșit și el, din 2016. Firmelor li s-au dat coordonate greșite și nu au mai verificat nimic pe cadastru sau pe teren.

Așa a ajuns să fie semnat proiectul în baza căruia s-a stabilit o listă cu 1.849 de exproprieri numai de la persoane fizice, alte câteva zeci fiind de la instituțiile statului care stau în calea buldozerelor. Unele tăieri se fac în obiectivele strategice care țin de siguranța națională.

Dar MT nu a anulat Hotărârea de Guvern pentru exproprieri, încercând să „dreagă” în câteva zile proiectul, pe alocuri, pentru a putea începe mai repede lucrările – cu promisiunea că nu vor fi trimise notificările către cei de pe lista inițială de exproprieri, tocmai ca să nu se creeze haos. De la promisiuni la fapte au trecut 6 zile și notificările au ajuns la destinație. Acum se încearcă transmiterea de urgență a unor anunțuri de revenire asupra notificărilor – o erată plătită din banii statului, pentru care în continuare nu răspunde nimeni din toți cei care au greșit. Oricum, hârtiile ar ajunge cel mai devreme peste o săptămână și din aproape 2.000 de proprietari deja în panică, e greu de presupus că vor rezolva situația deja creată.

Cum s-a ajuns la haos

Pe 21 august 2023, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a semnat contractul pentru modernizarea DN 71 între Târgoviște și Sinaia, cu Asocierea de firme din Turcia Esta Insaat Sanayi Lojistik Ve Dis Ticaret Anonim Sirketi – S.C. Esta Construction Group S.R.L. – Gun Al Madencilik Insaat Nakliye Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, singura participantă la licitație și câștigătoare a licitației, iar contractul prevede un termen de 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor, având o valoare totală de 1.158.166.094,50 lei fără TVA. Finanțarea vine jumătate din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027, iar restul din bugetul statului, pentru cei 58,86 km din DN 71, între Aninoasa și Sinaia.

Din grabă, pentru a se încadra în timpul scurt pe care îl aveau la dispoziție pentru a face proiectul cu bani europeni, prin Programul Transport, cei din Ministerul Transporturilor, CNAIR și DRDP București au luat decizia să folosească metode neconvenționale pentru a desena repede un proiect, din ce-aveau la-ndemână: un studiu de fezabilitate vechi de 8 ani, niște planșe cadastrale expirate și semnăturile primarilor din localitățile prin care trece drumul – unii dintre ei mai contribuind „din pix” la tăieri suplimentare din proprietățile celor care nu le sunt prieteni. Asta au constatat proprietarii, când au văzut liniile sinuoase de pe hartă, care arată că una-două case se taie, altele nu, deși sunt mai la stradă, dar una e a verișoarei domnului primar, alta e a unei doamne de la Ministerul Transporturilor, alta e a cuiva din MApN etc. Astfel, linia exproprierilor nu e dreaptă, ci foarte sinuoasă, ocolind doar „pe cine trebuie”. Erorile au fost observate și de secretarul de stat Ionuț Săvoiu, care ne-a dat asigurări că nu se va tăia din nicio proprietate de pe planurile greșite și nu se va accepta forma actuală a proiectului. Cu toate acestea, CNAIR și DRDP București nu au ținut cont de deciziile de la nivelul conducerii Ministerului Transporturilor și nici de faptul că procesul de anulare a HG 1588/2024 pentru exproprieri este deja pe rolul instanței de judecată.

Bătaia de joc a statului a-ntrecut orice limită

Prin transmiterea greșită a notificărilor de expropriere pe baza proiectului greșit, statul pune pe drumuri, la instanțele de judecată și bagă la cheltuieli de peste 5.000 de lei pe fiecare dintre cei aproape 2.000 de proprietari. Mai mult, cheltuielile vor fi plătite de statul român, pentru că instanțele vor constata că la baza trimiterii notificărilor au stat mai multe erori, dar avocații spun că nu există varianta prin care să nu fie contestate aceste notificări, chiar dacă se reface proiectul și se emite altă HG de expropriere, pentru că nefiind contestate în 30 de zile, exproprierile devin executorii. Adică statul poate confisca efectiv proprietățile celor care nu știu cum să se apere sau celor care așteaptă să se dea altă Hotărâre de Guvern.

Toți banii din cele 2.000 de procese care vor bloca instanțele de judecată se vor plăti din bugetul statului, fără a le fi imputați celor care au greșit în Ministetul Transporturilor, CNAIR, DRDP București sau în cele două firme plătite de instituții pentru ceea ce au făcut prost.

Sursa: https://jurnalul.ro/special-jurnalul/proiect-modernizare-dn-71-gresit-proces-instanta-986996.html

Ultimă oră

Același autor