13.6 C
Dâmboviţa
2 martie, 2024

Nicușor Dan curăță parcurile și bugetul

Mai multe primării „cu greutate” din România derulează în această perioadă o serie de achiziții care de care mai interesantă. În topul achizițiilor în cauză se află Primăria Capitalei, condusă de Nicușor Dan.

După mai bine de doi ani, ALPAB a contractat servicii de întreținere și curățenie a

lor bucureștene, lăsate, de la începutul mandatului actualului primar, în paragină, și a parafat două contracte în valoare de peste 80 de milioane de lei cu TVA, pentru o perioadă de 24 de luni. ALPAB este instituția condusă, în 2021, interimar chiar de către Nicușor Dan, care a făcut, în această calitate, o cerere de majorare cu 3 milioane de lei a bugetului, cerere aprobată de… primarul Nicușor Dan. Pentru această faptă, edilul a fost amendat de Inspectoratul de Stat în Construcții, însă amenda a fost plătită de Primăria Capitalei, lucru care i-a adus lui Nicușor Dan un dosar de conflict de interese și unul penal, instrumentat de Parchetul General. În aceeași perioadă, Primăria Sectorului 1, condusă de Clotilde Armand, a plătit echivalentul unui apartament în Capitală, pentru achiziția a 66 de imprimante multifuncționale. Iar colegul de partid al primăriței, de la Timișoara, Dominic Fritz, a plătit peste 136.000 de euro, pe un subsistem de date/voce.

Cea mai importantă achiziție de servicii făcută de autoritățile locale în ultima perioadă este cea a Administrației Lacuri Parcuri și Agrement București (ALPAB), instituție la care, în 2021, Nicușor Dan s-a autonumit, pentru o perioadă, director interimar. Este vorba despre aceeași instituție care, în timpul mandatului actualului primar general, a fost acuzată public de cetățeni că a lăsat parcurile într-o situație jalnică. Ei bine, în 27 ianuarie 2022, la scurt timp după ce Nicușor Dan a predat „cheile” administrației instituției, ALPAB a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț privind intenția de a contracta servicii de întreținere și salubrizare a aleilor și spațiilor verzi aflate în administrarea ALPAB, achiziție care are drept scop „realizarea unui ambient plăcut, prezervarea mediului specific moștenirii dendrologice caracteristice a parcurilor, pentru a menține și ridica atât potențialul recreativ și de agrement al acestora, cât și rolul lor de factor depoluant bine încadrat în arhitectura urbanistică și peisagistică a municipiului București”.

Afacerea a fost împărțită pe cinci loturi, vizând parcuri diferite. Astfel, Lotul 1, care vizează parcurile Cișmigiu, Izvor, Unirii, Piața Constituției, Sera Ghencea și Grupul Social Ghencea, se întinde pe o suprafață de 349.434 de metri pătrați. Lotul 2, care vizează Parcul Regele Mihai I (fost Herăstrău), Parcul Băneasa și Satul Francez, are o întindere de 817.739 de metri pătrați. Lotul 3 vizează Parcul Carol I și Parcul Tineretului, cu o suprafață de 900.256,93 de metri pătrați.

Al patrulea lot, care se întinde pe o suprafață de 75.071,55 metri pătrați, vizează Platoul Teatrului Național, Academia Militară, Jardiniera Dâmbovița, Sala Palatului, Ateneul Român, Odeon și Piața Tricolorului. Iar al cincilea și ultimul lot vizează Parcul Circul de Stat, Parcul Floreasca, Parcul Bordei, Circuitul turistic Floreasca – Tei, Parcul Verdi și Parcul Toboc, cu o suprafață totală de 351.967 de metri pătrați.

Două contracte, aproape aceiași prestatori selectați

Pentru serviciile de curățenie în toate aceste zone, ALPAB preciza, în respectivul anunț de participare, că intenționează să încheie un acord-cadru pentru o perioadă de doi ani, punând la bătaie suma de 88.416.600 de lei fără TVA.

Zece luni mai târziu, afacerea a și fost parafată. Mai exact, în zilele de 28-29 noiembrie 2022, a fost încheiat un prim contract, în valoare de 65.490.360,4 lei cu TVA inclusă, care vizează loturile 1, 2, 3 și 4 al acestui acord-cadru, fiind selectate cinci companii. Este vorba despre SC Garden Center Grup SRL, SC Cris Garden SRL, SC Ro-Verde Landscaping SRL, SC Geca Impex P.M. SRL și SC Geva Construct Ambient SRL. Apoi, în data de 29 decembrie 2022, ALPAB a atribuit și contractul aferent lotului al cincilea, pentru un preț final de 15.122.389,8 lei cu tot cu TVA. Acest contract a fost adjudecat de companiile SC Romprest Service SA, SC Oltenia Garden SRL, SC Pergola Grădini Decorative SRL, Sc garden center Grup SRL, SC Cris Garden SRL, SC Ro-Verde Landscaping SRL, SC Geca Impex P.M. SRL și SC Geva Construct Ambient SRL.

În total, toate cele cinci loturi atribuite costă bugetul ALPAB, în următorii doi ani, suma de 80.612.750,3 lei cu tot cu TVA, adică 16.451.581,7 euro.

Operațiunile care intră în aceste sume se referă la degajarea terenului de frunze și crengi, curățarea terenului de lăstari, mobilitatea terenului (manual și nivelare), săpături de pământ, tăieri de corecție a arborilor, extragerea cioatelor, tăierea mecanică a arborilor, doborârea arborilor uscați, partajarea cioatelor cu mastic, toaletarea arbuștilor, mușuroitul și demușuroitul trandafirilor, tunderea gardurilor vii, scoaterea manuală a plantelor florale din teren, ciupitul vârfurilor plantei, plantarea de flori, cosirea mecanică și manuală a vegetației ierboase, tăvălugirea suprafețelor, tratamentul fitosanitar, udarea suprafețelor cu furtunul de hidrant sau de cisternă, măturatul, golirea coșurilor de gunoi, curățarea locurilor de joacă, înlăturarea zăpezii de pe mobilierul urban, spălarea aleilor și întreținerea țarcurilor pentru câini.

Companii cu istoric mai mult decât interesant

Firmele care au câștigat aceste două contracte sunt clienți mai vechi ai afacerilor similare cu statul, despre o parte dintre ele presa făcând, în ultimii ani, o serie de dezvăluiri. Spre exemplu, SC Garden Center Grup SRL, care apare în ambele contracte, a efectuat lucrări pentru Palatul Cotroceni, vizând sistemul de irigații aflat în proprietatea Administrației Prezidențiale. De asemenea, compania este implicată și într-un contract pus la bătaie de Primăria Municipiului Cluj-Napoca, păstorită de Emil Boc, pentru amenajarea unui parc în Cartierul Zorilor.

SC Cris Garden SRL este o companie care a fost înființată de Mukhles Omar, fratele sirianului Omar Hayssam, condamnat pentru terorism, și de societatea Ogharit SRL, deținută de fostul șef al Poliției Române, Dumitru Sorescu. În prezent, compania este deținută de Sorin Constantin Cosac și de Dumitru Sorescu. Și această firmă are numeroase afaceri cu statul.

SC Ro-Verde Landscaping SRL este o societate abonată la contractele puse la bătaie de Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Ea a fost deținută, la un moment dat, de o anume Iuliana Madlen Lazăr (fost consilier prezidențial în mandatul lui Ion Iliescu), și de un anume Cătălin Marius Vișan.

SC Pergola Grădini Decorative SRL este una dintre companiile care, în septembrie 2022, a primit de la RA-APPS un contract de 1,5 milioane de lei fără TVA pentru a presta lucrări de reparații la fântâna arteziană și la bazinul decorativ din curtea Vilei Lac 1, locul de întâlnire de taină al politicienilor aflați la guvernare.

Nu în ultimul rând, în ambele contracte apare SC Geca Impex P.M. SRL. Aceasta este o companie deținută de Gelu Palamaru și de soția acestuia, Verona Palamaru. Presa locală a dezvăluit că Gelu Palamaru este un apropiat al Partidului Național Liberal, fiind nașul prim-vicepreședintelui Gheorghe Flutur. Și această societate este abonată la contracte cu statul.

Relația cu ALPAB i-a adus primarului un dosar la ANI și unul penal, la Parchetul General

ALPAB, instituția care a atribuit aceste contracte, a făcut, recent, obiectul unui scandal, care s-a soldat cu sesizarea Parchetului, după ce, anul trecut, Primăria Capitalei a plătit o amendă emisă de Inspectoratul de Stat în Construcții pe numele persoanei fizice Nicușor Dan. Amenda a fost dată pentru tergiversarea eliberării unei autorizații de construire. Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul. Nicușor Dan susține că nu el a fost amendat, ci instituția juridică a primarului general al Capitalei, lucru contrazis de procesul-verbal de amendă. De asemenea, Nicușor Dan a mai fost dat pe mâna procurorilor pentru că, în a doua jumătate a anului 2021, s-a numit pe sine în funcția de director interimar la patru entități din subordinea Primăriei Capitalei, fără mandat de reprezentare. Ca director general al ALPAB, Nicușor Dan a cerut suplimentarea cu 3 milioane de lei a bugetului instituției. Cererea a fost aprobată de primarul general Nicușor Dan, iar suma a fost imediat transferată în conturile ALPAB. ANI l-a declarat pe Nicușor Dan incompatibil și a constatat că se află în conflict de interese administrative, fiind sesizate, pe lângă Parchet, și Prefectura Capitalei, și Curtea de Conturi.

STB cumpără un subsistem la stația Berceni, iar Sectorul 1 plătește 86.000 de euro pe multifuncționale

Însă seria achizițiilor făcute de administrațiile bucureștene nu se oprește aici. O altă structură a Primăriei Capitalei, controlată instituțional de același Nicușor Dan, a făcut o cumpărătură de 15 milioane de lei fără TVA. Mai exact, în toamna anului trecut, pe data de 26 noiembrie, Societatea de Transport București (STB) SA și-a anunțat intenția de a achiziționa o substație modulară de tip container, cu amenajare pe amplasament, montaj și punerea în funcțiune la Unitatea STB SA din substația Nițu Vasile, din Sectorul 4 al Capitalei.

În caietul de sarcini, s-a prevăzut faptul că termenul-limită de implementare a acestui proiect este data de 31 decembrie 2023. Este vorba despre o substație racordată la rețeaua de distribuție de medie tensiune, la cablurile de alimentare a rețelei de tramvaie și troleibuze, precum și la cablurile de fibră optică pentru telecomanda subsistemului. Scopul achiziției, menționat în documentul citat, este „asigurarea continuității în alimentarea cu energie electrică a rețelei de tramvai și troleibuz ce a aparținut substației vasile Nițu”.

Afacerea a fost parafată în data de 14 februarie 2023, ofertantul câștigător fiind SC Electro-Alfa Internațional SRL. În anul 2014, această companie a fost implicată în scandalul dosarului instrumentat de DNA pe numele vicepreședintelui ANRE de la acel moment, Claudiu Sorin Dumbrăveanu, și al ex-directorului ENEL Florn Gugu.

Primăria Sectorului 1, condusă de Clotilde Armand, de la USR, nu se lasă nici ea mai prejos. În 21 septembrie 2022, respectiva unitate administrativ-teritorială a anunțat intenția de a cumpăra 16 imprimante multifuncționale format A3 și 50 de imprimante multifuncționale cu cerneală color format A4, organizând, în acest sens, o procedură simplificată de selecție de oferte.

Deși contractele au fost atribuite în 9 noiembrie 2022, acestea au fost publicat pe SEAP abia în anul 2023. Astfel, primul lot, în valoare de 208.163,2 lei fără TVA, a fost adjudecat de compania SC IT Click & Service SRL, iar cel de-al doilea lot, în valoare de 147.000 de lei fără TVA, a ajuns la SC XTPM Distribution SRL. În total, cele două loturi au scos din bugetul Primăriei Sectorului 1 suma de 355.163,2 lei fără TVA, respectiv de 422.644,2 lei cu TVA inclusă (86.253,9 euro).

Instituția condusă de Dominic Fritz cheltuie un apartament de lux pe un sistem de date/voce

Tot o sumă echivalentă cu prețul unui apartament de top a fost cheltuită, la începutul acestei luni, și de primăria Municipiului Timișoara, la cârma căreia se află Dominic Fritz, de la USR. La data de 3 martie 2023, municipalitatea a încheiat un contract în valoare de 668.191 de lei cu TVA (136.365,5 euro), constând într-un acord-cadru pentru servicii aferente întreținerii, administrării și dezvoltării rețelei de date/voce ce deservește Primăria Municipiului Timișoara, inclusiv furnizarea, instalarea și configurarea echipamentelor.

Primăria Municipiului Timișoara susține că deține deja o rețea locală de date/voce segmentată în șapte VLAN-uri (rețele locale virtuale), „prin care se derulează servicii de DNS, DHCP, Active-Directory funcționale, deservite de servere”.

Compania cu care a fost încheiat acest contract este SC ITPS SRL, deținută, potrivit datelor furnizate de Registrul Comerțului, de către Cristian Gabriel Leoveanu, Romulus Lucaciu și Vincent Antoniu Dusnoki. Romulus Lucaciu este și asociatul unic al firmei SC ETA2U SRL, firmă care, la data de 8 martie 2022, a primit, tot de la primăria condusă de Dominic Fritz, un contract de 909.830,1 lei cu TVA pentru livrarea unui sistem de adaptare a fluxurilor de lucru digitale. „Fără acest sistem, primăria nu putea trece la un mod de lucru exclusiv digital al instituției”, preciza municipalitatea în caietul de sarcini aferent acestui contract.

Sursa: https://jurnalul.ro/special-jurnalul/anchete/parcuri-bucuresti-curatate-paragina-achizitii-925956.html

Ultimă oră

Același autor